سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت سوم)

سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت سوم)

در قسمت سوم “آموزش سئو را کاربردی یاد بگیرید” می‌خواهیم ببینیم موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند. اگر قسمت‌های پیش را مطالعه نکردید می‌توانید با کلیک به روی قسمت اول و دوم به جلسات پیش بروید.

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو برای نمایش نتایج یک جستجو با توجه به الگوریتم‌ها و فاکتورهای موجود‌، وبسایت‌های مختلف را بررسی و رده بندی می‌کنند، ما با شناخت و رعایت این فاکتورها و الگوریتم‌ها و مدیریت آن‌ها می‌توانیم رتبه‌ی بهتری را از نظر موتورهای جستجو کسب کنیم.

الگوریتم‌های گوگل و موتور‌های جستجو در هیچ جا به صورت کامل و دقیق بیان نشده است اما یک سری از اطلاعات را به صورت مختصر ارائه داده‌اند که همین اطلاعات مختصر و یک سری از تجربیات باعث شده که بعضی از سایت‌ها راهکارهایی را به عنوان سئو ارائه دهند که ممکن است اشتباه باشد و حتی انجام این کارها به ضرر وبسایت ما تمام شود.

اگر ما بتوانیم اطلاعاتی را از خود موتورهای جستجو مثل گوگل استخراج کنیم مشخص است که این اطلاعات قابل اتکا هستند .

در وبسایت گوگل صفحه‌ای وجود دارد که داستان جستجو را بیان می‌کند یعنی می‌گوید که وقتی یک سرچ در گوگل انجام می‌شود چه اتفاقاتی در پشت صحنه می‌افتد تا نتایج جستجو نمایش داده شود.

گوگل

با بررسی این سایت ، اطلاعاتی را استخراج کرده و در سایت خود مورد استفاده قرار می‌دهیم.

گوگل سه بخش را برای کسب اطلاعات قرار داده است :

قسمت اول : CRAWLING AND INDEXING

ایندکس گوگل

وقتی جستجویی در گوگل انجام می شود در کمتر از نیم ثانیه پاسخ آن جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود، اگر گوگل صفحات را در  همان لحظه بررسی می‌کرد، ممکن بود هفته‌ها طول بکشد تا نتیجه‌ی حاصله را نمایش دهد.

مقایسه گوگل با یک بانک اطلاعاتی دیگر : یک فرد در ثبت احوال برای بررسی اطلاعات تمام افرادی که اسمشان X است از اطلاعاتی که خودشان قبلا در بانک اطلاعاتی ذخیره کرده‌اند و این اطلاعات ذخیره شده دارای یک فرمت و استاندارد خاصی است استفاده می‌کند. گوگل هم به همین صورت عمل می‌کند، برای اینکه صفحات وبسایت های مختلف را بگردد از بانک داده‌ای استفاده می‌کند. این بانک داده هم به یک کپی از وبسایت ما نیست، بلکه برای هر کدام از صفحات وبسایت یک صفحه نام Index ایجاد می‌کند که فیلد‌های مشخص و استانداردی دارد و گوگل خیلی راحت می‌تواند آن را بررسی کند و در سریع ترین زمان نتیجه ی جستجو را به ما نشان بدهد.

گوگل با استفاده از فرآیندی به نام CRAWLING (خزنده‌هایی که مدام از سایتی به سایت دیگر و از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر می‌روند، وبسایت‌های مختلف و صفحه‌های مختلف را بررسی می‌کنند) هر صفحه‌ای را که بررسی می‌کند یک صفحه‌ی متناظر با آن را ایجاد و اطلاعاتی که از آن استخراج کرده را داخل صفحه ی Index وارد می‌کند. گوگل برای هر صفحه‌ای که بررسی می‌کند‌، در بانک اطلاعاتی خود یک صفحه‌ی Index – یک پرونده می‌سازد و گوگل برای تمام صفحات وبی که Index کرده یک صفحه ی متناظر در بانک داده‌ی خودش دارد. گوگل عنوان می‌کند که بیشتر از ۶۰ تریلیون صفحه را Index کرده است .

اگر وبسایتی به عنوان مثال ۱۰ صفحه داشته باشد،  ۱۰ صفحه ی Index جداگانه در بانک داده‌ی موتور جستجوی گوگل ایجاد می‌شود. نکته ی جالب توجه  این است که هر چند وقت یکبار صفحات به روزرسانی می شوند و اطلاعات آن ها تغییر کند. پس گوگل نه تنها یک صفحه را Index می‌کند، بلکه هر چند وقت یکبار Index ها را به روزرسانی می‌کند دوباره به سراغ آن صفحه می‌رود ، فایل Index را می‌بیند ، اگر در آن صفحه تغییری اتفاق افتاده باشد، آن تغییرات را اعمال می‌کند و فایل های Index را به روز می‌کند.

اولین نکته ی مورد توجه این است که اگر صفحات وبسایت مدام و به صورت متوالی به روز شوند، گوگل هم به صورت متوالی وبسایت ما را Index می کند، ادامه دارد…

مدیر
بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت