وبلاگ

نحوه برنامه نویسی یک بازی کامپیوتری (قسمت دوم)

در مطلب قبلی با ابزار مورد نیاز برای ایجاد یک بازی آشنا شدیم. در مطلب امروز می‌خواهیم ببینیم باید به چه شکل یک بازی ایجاد کنیم. مطلب قبلی را می‌توانید از اینجا بخوایند.

 ایجاد یک بازی

مرحله اول- ایجاد یک طرح برای بازی خود

برنامه بازی

پیش از آن که شروع به ساخت کنید برنامه‌ای برای ساخت بازی خود داشته باشید. برای مثال نوع بازی، سبک بازی، ساختار و داستان آن را مشخص کنید. اگر پیش از مشخص شدن این موارد طرح یا برنامه ریزی نداشته باشید با مشکلاتی حین برنامه‌نویسی رو به رو خواهید شد که خللی در توسعه بازی شما ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید یک برنامه جامع داشته و عنوانی قابل توجه ایجاد کنید.

بسیاری از بازی‌ها در مرحله آزمایشی مشکلاتی داشته که می توان معایب آن را در ابتدا برطرف سازید. پیشرفت‌ها در یک مرحله صورت نمی‌گیرد و باید با چند مرحله برطرف شود. هر نوع بازی را ایجاد می کنید سعی نمایید طرح بندی پیش از ساخت داشته باشید و پازلی را برای بازی خود به کار گیرید. داستان تاثیر بسزایی روی گیمر می‌گذارد بنابراین باید تفکر بسیاری در این زمینه صورت گیرد.

مرحله دوم- دارایی های هنری خود را جمع آوری کنید

ایجاد بازی

هر آنچه که در زمینه هنری دارید را جمع آوری کرده تا براساس آنها ایده خود را در زمینه ساخت بازی عملی سازید. این دارایی‌ها کمک شایانی در ساخت بازی می‌کنند و ابتدا طرح‌های اولیه ای درباره بازی موردنظر خود داشته باشید. اگر می‌خواهید یک بازی دو بعدی ایجاد کنید و هنری ندارید کافی است از هنر پیکسلی بهره گیرید.

مرحله سوم- نوشتن اسکریپت بازی

اسکریپت

اسکریپت است که به موتورگرافیکی می گوید چه باید بکند. اگر از یک موتور منبع باز استفاده می کنید، شانس این را دارید که از زبان  اسکریپتی با کسب آموزش آن بهره گیرید. اگر موتور گرافیکی را خود ایجاد کردید، می‌توانید از طریق زبان برنامه نویسی این روند را طی کنید. در هر صورت شما نیاز دارید حداقل نیازها را همچون موارد زیر داشته باشید:

  • هنگامی که یک حلقه ای برای بازی خود ایجاد می‌کنید، نتیجه پردازشی بوده که در ساخت بازی به کار گرفتید. شما باید هنگام توسعه بازی از سخت افزاری قدرتمند بهره گیرید و این اطلاعات پردازشی به کارت گرافیک ارسال خواهد شد.

  • شنونده فعال اسکریپت‌هایی هستند که به بررسی رویدادها می پردازند. برای مثال یک اسکریپت می تواند برای بازیکنی که در تعامل با بازی قرار دارد راه ارتباطی باشد و سپس شاهد اجرا انیمیشنی بوده و مشغول اجرای بازی موردنظر شود.

مرحله چهارم- ایجاد سطوح فردی

مراحل بازی

طراح سطح- ممکن است در سطح ۱ بازیکن بتواند اطلاعاتی درباره بازی کشف کند و دور بعدی مهارت بیشتری پیدا خواهد کرد که این بسته به برنامه نویسی انجام شده دارد. سعی کنید در ابتدا از سطحی معمولی بهره گیرید و براساس دستورالعمل های موجود عمل نمایید. طرح کلی و اساسی بازی باید پیشتر طراحی شده باشد.

تصمیم گیری درباره مسیر اصلی بازیکن از همان ابتدا مشخص می شود. سعی کنید مواردی را به این مسیر اضافه کنید تا هیجان بیشتری را به گیمر یا بازیکنان منتقل نمایید. این مسئله اهمیت بسیاری داشته بر محبوبیت بازی شما می افزاید.

ابتدا طرح کلی منطقه بازی موردنظر خود را ایجاد کنید. سپس تصمیم گیری کنید که بازی شما چه ویژگی باید داشته باشد و آیا می خواهید عنوانی هیجان انگیز توسعه دهید یا با تمی آرام. شروع به اضافه کردن عناصر گرافیکی کنید تا به بازی خود جانی بخشیده و آن را ایجاد نمایید. سعی کنید سبک و گیم پلی بازی شما مطابقت کاملی با یکدیگر داشته باشند در غیر این صورت بازیکنان شما رضایتی از عنوانتان نخواهند داشت و با تداخل فکری درباره بازی رو به رو می شوند.

مرحله پنجم – تست بازی

تست

در این مرحله بازی که ایجاد کردید را تست کنید تا مطمئن شوید عنوان ساخته شده کامل است یا نقایصی داشته و باید پیش از انتشار برطرف شود. البته پیش از انتشار بازی اول بایستی بررسی هایی صورت گیرد و نمی‌توان با ساخت اولین بازی سریعا انتشار آن را انجام داد زیرا ممکن است نتوان به آن هدف موردنظر رسید. بنابراین بهتر است بازی اول در سطح یک بازی تستی باشد. بنابراین بهتر است بازیکنان محدودی پیدا کنید تا به انجام بازی موردنظر شما بپردازند.

شما باید پیش از ساخت بازی خود مشورتی داشته باشید و اطلاعات پایه آموزشی را بدست آورید. در غیر این صورت نخواهید توانست بازی موردنظر خود را ایجاد نمایید. اشتباهات می تواند لطمه ای به خودرو شما وارد سازد و مشکلاتی را به وجود آورد. بنابراین بهتر است پیش از ساخت یک گردآوری و بررسی داشته باشید تا بهتر به هدف نهایی دست یابید.

مرحله ششم- برداشتن گام بعدی

گام بعد

هنگامی که این پروژه را تمام می کنید ممکن است بخواهید آن را به رایگان دردسترس قرار دهید. بنابراین در صورت برنامه داشتن برای فروش آن باید مطمئن باشید که مشکلی در زمینه موتورگرافیکی و برخی مسائل دیگر ندارد. زیرا بازیکنانی که به اجرای آن می پردازند با اطمینان کامل به انجام بازی می پردازند و هنگامی که در این میان مبلغی نیز پرداخت می‌کنند می‌تواند آنها را در صورت عدم رضایت داشتن، ناراحت کند. در این میان اگر نسخه‌های دیگر بازی را نیز منتشر کنید ممکن است به علت عدم رضایت اولیه دیگر سراغ آن بازی نیایند. بهتر است کسب درآمد از  بازی بجای قیمت اولیه، پرداخت در درون بازی یا مواردی که باعث تسریع در پیشرفت یک بازیکن می‌شود باشد. در این صورت گیمر از پرداخت یا عدم پرداخت مطمئن خواهد شد.

 

نکته : 

اگر می‌خواهید بازی ساز شوید نیاز دارید موتورهای بازی و فریمورک‌های و زبان‌برنامه‌نویسی مربوطه را یاد بگیرید. سعی می‌کنیم در این سایت آموزش‌های ویدیویی مورد نیاز را بگذاریم. در ابتدای کار می‌توانید از ویدیوهای رایگان این سایت استفاده کنید یا به ادمین کانال تلگرام زنگ دانش پیام دهید.

یک دیدگاه در مورد “نحوه برنامه نویسی یک بازی کامپیوتری (قسمت دوم)

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>