وبلاگ

نحوه برنامه نویسی یک بازی کامپیوتری (قسمت اول)

بازی کامپیوتری

تلفن هوشمند، مرورگر، کامپیوتر، کنسول بازی و برخی دیگر قابلیت اجرای بازی‌های ویدئویی را در خود دارند. هر روز بازی‌ها واقع گرایانه‌تر از گذشته می‌شوند و از حالت گرافیک ابتدای خود فاصله می‌گیرند. شما می‌توانید با کسب آموزش‌های برنامه نویسی ساخت بازی یکی از افراد جامعه بازیسازان شوید و خود یک بازی ایجاد کنید. البته برای تبدیل شدن به چنین فردی باید آموزش‌های لازم را فراگیرید و مهارتی کسب کنید. همانطور که هر حرفه‌ای نیاز به کسب آموزش و مهارت دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه برنامه نویسی یک بازی ویدئویی آشنا سازیم.

مرحله اول- موتور بازی انتخاب کنید.

یونیتی

توسعه دهندگان بازی در ابتدا نوع موتور بازیسازی خود را مشخص می‌کنند و پس از آن برنامه نویسی خود را شروع می کنند. اگر شما می خواهید یک قدم درست بردارید و همچنین فرصت بسیاری برای یادگیری برنامه نویسی دارید بهتر است از موتور بازیسازی مناسبی استفاده کنید. یک موتور شامل ابزارهای سطح بالایی می شود تا بتوان از طریق آن طرح سه بعدی ایجاد کرد، رویداد اسکریپتی داشت و سایر برنامه‌های کاربردی ساخت بازی را به کار گرفت. اما همچنان برنامه های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

اگر بخواهیم به نمونه های مطرح موتورهای بازی‌سازی اشاره کنیم باید به موتورهای زیر اشاره کرد:

  • کرای‌انجین(CryEngine)

  • یونیتی(Unity)

  • UDK

  • آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4)

مرحله دوم- از فریم ورک‌ها و سایر ابزارها بهره گیرید

فریمورک

استفاده از فریمورک یکی از گام‌های استفاده موتورگرافیکی بازیسازی محسوب می‌شود. اما همچنان مجموعه‌ای از ابزارها و APIهایی برای استفاده وجود داشته و تمامی آن به فریمورک ختم نمی‌شود. شما به کمک فریمورک می‌توانید کدگذاری در پروژه ای که آن را شروع کردید، داشته باشید. به نوعی فریمورک ها پروژه را برای شما آسان می‌سازند و برای کاربری با آنها باید پیشتر آموزشی دیده باشید تا از نحوه عملکرد این نوع برنامه ها آگاهی کسب کرده باشید. یک برنامه نویس علاقمند ساخت بازی سعی می‌کند این ابزارها را پس از انتخاب موتورگرافیکی موردنظر به کار گیرد تا شروعی قوی داشته باشد. API در حقیقت رابط برنامه‌نویسی و موتورگرافیکی بوده که موجب ارتباط این دو به یکدیگر می‌شود. یکی از ابزارها یا همان APIها OpenGL نام داشته که بسیاری از برنامه‌نویسان از آن بهره می‌گیرند. این رابط برای ایجاد طرح‌های سه‌بعدی بسیار کاربردی و مفید است.

مرحله سوم- یک IDE را تست کنید

IDE

یک IDE یا همان Integrated Development Environment که به عنوان یک مجموعه توسعه محیطی بوده و چندین فایل منبع پروژه‌های برنامه‌نویسی پیچیده را در بر می گیرد، راه را آسان می‌سازد. یک IDE ساخت بازی را آسان می‌کند، بخصوص اگر راه‌های درونی برای ارتباط با گرافیک و سیستم صوتی داشته باشد. Visual Studio و Eclipse دو نمونه در این زمینه هستند اما برنامه‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. سعی کنید یک IDE براساس زبان برنامه نویسی خود داشته باشید.

مرحله چهارم- زبان برنامه نویسی یادگیرید

زبان برنامه نویسی

اکثر زبان های برنامه نویسی محبوب هستند بنابراین با دنبال کردن آموزش‌ها سعی در یادگیری آنها داشته باشید. بنابراین اگر یادگیری این زبان ها را آغاز کنید قطعا می‌توانید  عملکرد فوق العاده ای به عنوان یک برنامه نویس بازی از خود نشان دهید. با یادگیری هر یک از زبان های برنامه نویسی قدم بزرگی برداشتید و می توانید با بیشتر زبان های برنامه نویسی نیز آشنا شوید. رایج ترین زبان ها C++ یا C# برای تمامی دستگاه ها است. همچنین فلش و ActionScript و HTML5 نیز برای مرورگرها به کار گرفته می شود. Java یا Objective C برای موبایل ها به کار گرفته می‌شود. این‌ها برخی از گزینه خوب جهت ایجاد بازی برای هر یک از دستگاه‌های هوشمند موردنظر هستند. بنابراین اگر می‌خواهید بازی مستقلی ایجاد کنید سعی داشته باشید زبان برنامه نویسی چون مثال‌های فوق را فراگیرید تا بتوانند همانند یک سازنده حرفه ای بازی عمل کرده و عناوین قابل توجهی را توسعه دهید. البته یادیگری این زبان‌ها به آسانی ممکن نمی‌شود و شما بایستی از آموزش‌های آنلاین یا غیر آنلاین بهره گیرید که نقش موثری می توانند در این زمینه داشته باشند. در مطلب بعدی در مورد شروع برنامه نویسی یک بازی باهم صحبت می‌کنیم.

3 دیدگاه در مورد “نحوه برنامه نویسی یک بازی کامپیوتری (قسمت اول)

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>