پرورش مهارت‌های حافظه

از هر ده نفر، نه نفر می‌خواهند حافظه‌شان را تقویت کنند. آیا شما هم یکی از آن‌ها هستید؟ آیا شما هم حواس پرت هستید؟ یا این عبارت که “نوک زبونم هستا! الان یادم میاد” را زیاد استفاده می‌کنید؟ اگر شما هم با این مسائل درگیر هستید در این مطلب در مورد روش‌هایی به بمنظور بهبود مهارت‌های حافظه خواهیم پرداخت.

حافظه‌ی هیچ‌کس همواره بی‌عیب و نقص نیست. شما هم به احتمال زیاد، گاهی متوجه بعضی فراموشی‌ها و حواس‌پرتی‌ها شده‌اید. برخی از فراموشی‌ها مثل جا گذاشتن وسایل و اسامی افراد کاملا عادی است. اما وقتی پرش‌های حافظه به دفعات و شدیدتر اتفاق می‌افتد مسئله به کلی تفاوت می‌کند. به چند تمرین در این باره بپردازید.

حافظه

حواستان به جای پرت بودن، سر جایش باشد.

حواس پرتی یعنی حواس شما در جایی که باید باشد، نیست. پس انتظار نداشته باشید در حالی که حواستان جای دیگری است، یادتان بیاید در حال انجام چه کاری بودید. بسیاری از حواس پرتی‌ها در مواقعی رخ می‌دهد که شما دارای دغدغه ذهنی هستید و یا برای مثال اگر در حال قفل کردن در خانه هستید در آن لحظه به کارتان یا مسائل دیگر فکر می‌کنید. مسلما نیم ساعت بعد یادتان نمی‌یاید که در را قفل کردید یا خیر.این امر به خاطر اختلال وسواسی جبری (OCD) نیست، بلکه به این خاطر است که موقع قفل کردن درهای خانه به چیز دیگری فکر می‌کردید یا در حال صحبت کردن بودید. یعنی در واقع در آن لحظه حواس شما از کاری که انجام می‌کردید، پرت بود. پس در گام اول حواستان سر جایش باشد.

نوک زبان!!!

احتمالا شما هم چنین تجربه‌ای را داشته‌اید: وسط گفتگویی هستید و با اینکه کلمه‌ای که می‌خواهید به زبان بیاورید را می‌دانید اما فقط اولین حرف یا قسمتی از آن را به یاد می‌آورید. اگر می‌خواهید کلمه‌ای را به خاطر بیاورید که از چنگتان فرار می‌کند، پیرامون آن بیندیشید. دنبال پیوند‌ها یعنی ارتباطات بین آن واژه و دیگر ایده‌ها و مفاهیم بگردید. به جای تمرکز روی آوای کلمه، به معنی آن فکر کنید. با فکر کردن پیرامون کلمه اصلی، پیوندها دیر یا زود واژه را به یاد شما خواهند آورد.

از سر راه برداشتن مانع

گاهی با تمام تلاش خود سعی می‌کنید یک موضوع را به یاد آورید اما موفق نمی‌شوید و کلافه خواهید شد. یک راهکار مفید برای از بین بردن مانع این است که برای یک لحظه پایتان را از روی پدال گاز بردارید. به عبارت دیگر، از تلاش دست بکشید. استراحت کوتاهی بکنید و چند نفس عمیق بکشید. برای چند لحظه به سراغ کار دیگری بروید. بگذارید فکرتان پرت شود. ظرف چند لحظه، احتمالا پیوندی را پیدا می‌کنید که کل طیف خاطراتی را که برای به یاد آوردنش تلاش می‌کردید، به کار می‌اندازد.

پیر شدن و عاقل‌تر شدن

فراموش کار

شاید شما هم مثل بیشتر مردم نگران این باشید که همزمان با بالا رفتن سن، حافظه‌تان نیز پژمرده شود. بالا رفتن سن می‌تواند بر مغز شما و توانایی آن را در به خاطر سپردن تاثیر بگذارد. به موازات بالا رفتن سن، مغزتان نیز کوچک‌تر شده و حجم خود را از دست می‌دهد. البته این روند را می‌توان به شکل زیر کندتر کرد:

۱- رعایت رژیم غذایی متعادلی که در آن چربی اشباع شده و قند و شیرینی کم باشد.

۲- خوردن غداهایی حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌. (اگر نیاز باشد با تجویز پزشک استفاده از مولتی ویتامین)

۳- ورزش منظم

۴- مجبور کردن خود به داشتن فعالیت‌های ذهنی: در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید، به سخنرانی‌ها بروید، کتاب بخوانید و گفتگوهای مهیج و محرک داشته باشید.

۵- خوب بخوابید تا خوب به یاد آورید: کمبود خواب به معنای از دست رفتن بخشی از قابلیت‌های حافظه می‌باشد. بالا بردن کیفیت خواب باعث افزایش کیفیت حافظه شما خواهد شد.

آیا شما نیز حواس پرتی دارید؟ شما از چه مهارت‌هایی برای بهبود حافظه خود استفاده می‌کنید؟

 

منبع: کتاب تقویت حافظه انتشارات Wiley
مدیر
بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت